Nikotinforebyggelse og fællesskab
Formål
At styrke elevernes viden om nikotinprodukter og deres evne til at træffe sunde valg
i fællesskab med andre. Eleverne får indsigt i, hvordan nikotin påvirker kroppen og
hjernen, og de lærer at forholde sig kritisk til sociale og kommercielle påvirkninger.
Forløbet lægger vægt på at fremme trivsel, forebygge risikoadfærd og styrke handlekompetencer.
Undervisningen understøtter skolens arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse i forhold til børn og unges livsstil og valg.
Oplysning til eleverne
• Bliver bevidste om, hvordan nikotin påvirker kroppen og mentale processer.
• Lærer at navigere i sociale situationer med gruppepres og forventninger.
• Får redskaber til at tage ansvarlige valg og støtte hinanden i fællesskabet.
• Udvikler forståelse for de sociale, sundhedsmæssige og etiske aspekter ved brug
af nikotinprodukter.
Materialer til undervisningen om røg og nikotin:
Materialerne er udviklet af Sundhedsstyrelsen og målrettet 5.–9. klassetrin. De kan
bruges fleksibelt og tilpasses den enkelte klasses behov:
- Fællesskab på hjernen (5.–7. klasse)
- Nikotin på hjernen (6.–7. klasse)
- Nikotin på sociale medier (7.–9. klasse)
Udfører
• Oplægget afholdes af klasselæreren, SSP-kontaktlæreren eller en anden relevant fagperson.
• Forberedelse sker med udgangspunkt i de valgte materialer og tilhørende vejledninger.