Ungsyddjurs_logo-04

Tal ordentligt

tal ordentligt

I forløbet “tal ordentligt” sætter vi fokus på det sprog, som eleverne hører og bruger over for hinanden.

Igennem en undersøgende tilgang, vil vi bringe elevernes viden og kompetencer ind i undervisningen. Vi tager udgangspunkt i musikvideoer og sangtekster, hvor sproget er groft og vil med praksiseksempler bringe elevernes egne erfaringer ind i forløbet. Vi ønsker at udfordre deres daglige omgangsform og omgangstone med konkrete spørgsmål:

Findes der grænser for, hvad vi kan sige til hinanden og kalde hinanden ? Hvem bliver de sprogligt  toneangivende i en gruppe? Hvad stiller vi op med “det er bare for sjov”-kulturen?

Forløbet vil give eleverne mulighed for at forstå og anvende forskellige kommunikationsredskaber, eksempelvis konflikttrappen, forskellige sprogformer og dialogbaseret kommunikation. Vi anvender forumteater til at bringe elevernes erfaringer i spil og give dem mulighed for at forandre deres indbyrdes sprogbrug og omgangsform. Til slut skal eleverne udarbejde forskellige statements om at tale ordentligt, som efterfølgende vil blive lavet til stickers, der kan klistres op til positiv påvirkning af elevernes nærmiljø.

Vi vil opfordre til, at eleverne efter forløbet skriver et essay med titlen “Tal ordentligt”, som I kan arbejde med i klassen, og som vi gerne vil have tilsendt.

Forløbet kan udvides til et 2-dagsforløb, hvor 2. dagen kan bruges til at lave stopmotion-film over temaet.


[Klik her for at booke en temadag - skriv "Tal ordentligt" i emnefeltet]

Kontakt
Fulde navn:

Thomas Stenumgaard Lind

  1. Områdekoordinator skole-astronauterne
  2. Direkte:
    87 53 62 22
  3. Mobil:
    60 12 39 06

Stolt sponsor af

Vi sponsorerer

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.